Creșterea inflației și scumpirile își fac simțit impactul în comportamentul de consum.

Potrivit Radiografiei eCommerce 2025, 66% dintre români au redus cheltuielile online în ultimele luni. Peste un sfert dintre respondenți spun că au tăiat semnificativ din bugetul alocat cumpărăturilor online, iar aproape 40% au făcut reduceri moderate.

Doar un sfert dintre cei chestionați au declarat că nu și-au modificat deloc obiceiurile de consum.

Reduceri de până la 500 de lei pe lună

Când vine vorba de sumele tăiate, o treime dintre participanți spun că au redus între 101 și 250 lei lunar. Alți 25% au făcut economii de până la 500 de lei. Aproape 20% au tăiat chiar și mai mult de 500 de lei din bugetul pentru cumpărături online, scrie mediafax.ro.

Printre primele categorii afectate se numără moda și bijuteriile (31%), urmate de electronice (22%), în timp ce produsele de bază rămân, în general, neafectate.

În același timp, consumatorii devin mai selectivi: 83% sunt mai atenți la costurile de livrare, iar 81% vânează reduceri.

Creșterea TVA și efectele asupra prețurilor

Tendința vine pe fondul majorării TVA, cum ar fi pentru alimente, de la 9% la 11%, începând cu 1 iulie 2025. Potrivit unei analize a Consiliului Concurenței, prețurile alimentelor non-sezoniere au crescut cu 1,53% în august față de iunie – o creștere mai mică decât impactul fiscal estimat, datorită competiției dintre marii retaileri.

Chiar și așa, unele produse s-au scumpit considerabil, cum ar fi:

  • Cozonacul: +18,4%

  • Zahărul: +5,45%

  • Carnea tocată: +4,93%

  • Smântâna: +4,35%

  • Untul: +4,03%

Scăderi de prețuri la produse de sezon

Pe de altă parte, coșul general de consum a înregistrat o scădere de 4,18% în august, datorită ieftinirilor la produse de sezon precum pepene, prune, ardei sau cartofi.

Președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu, a explicat că efectele creșterii TVA au fost temperate de mecanismele concurențiale din piață, însă a avertizat că presiunile inflaționiste sunt strâns legate de deficitul bugetar și de costurile în creștere cu energia și combustibilii.