Interefența rusă a fost un subiecut adesea dezbătut de instituțile din România. Chiar înainte de primul și al doilea tur al alegerilor prezidențiale din luna mai, Autoritatea Națională pentru Reglementarea Comunicațiilor (ANCOM) și Ministerul Afacerilor Interne (MAI) au denunțat interfețele rusești din spatele unei campanii printr-o rețea de pagini de tip Doppelganger (pagini clonate, n.red.). Cu toate acestea, ANCOM a ascuns lista de conturi și pagini pe care le acuză ca fac parte din rețea. În plus, acestea site-ui și pagini funcționează chiar și în ziua de astăzi. O investigație realizată de Context.ro.

Site-uri și pagini oficiale, clonate

Cu doar două zile înainte de primul tur al alegerilor prezidențiale, ANCOM a transmis că mai multe insituții investigau și urmăreau o operațiune de manipulare din mediul online. Insituția a identificat o rețea de tip Doppelganger care clonează site-uri oficiale ale instituțiilor și publicațiilor din România, iar operațiunea avea legături cu Rusia.

Cu două zile înainte de al doilea tur al prezidențialelor, MAI a denunțat o nouă operațiune rusească, fiind vorba despre o „campanie de influențare a procesului electoral prin intermediul rețelei de pagini de tip Doppelganger.” MAI a menționat că a găsit 150 de pagini și conturi false, iar, ulterior a identificat 2.000 de pagini. ANCOM a refuzat accesul jurnaliștilor la baza de date care cuprinde link-uri către site-urile și paginile de social media care promovează conținut fals, generat cu AI.

În plus, chiar MAI încuraja oamenii să contribuie la combaterea dezinformării din mediul online „prin promovarea informațiilor verificate și corecte”.

ANCOM a avertizat, în 2 mai, că există mai multe site-uri de tip clickbait, oferind și o reprezentarea grafică, anexă a comunicatului. Instituția a mai precizat că a descoperit clonarea mai multor site-uri oficiale ale mai multor instituții publice, precum Guvernul, Ministerul Sănătății, dar și a paginilor oficiale ale unor publicații de presă, Digi24, TVR1, Hotnews. Scopul ar fi „inducerea în eroare a populației și influențarea în mod negativ a percepției acesteia.”

 

Sursa foto: ANCOM

ANCOM are dovezi privind interferențele rusești, dar nu publică lista completă

ANCOM mai transmite că aceste pagini conțin informații generate de AI pentru a provoca reacții și partea utilizatorilor.

Instituția susține că printre dovezile privind implicarea Rusiei sunt contractele cu diferite companii de publicitate în care reclamele sunt integrate în conținutul site-ului pentru a nu deranja experiența utilizatorului și să nu semene cu paginile „semnalate anterior în spațiul public pentru legături directe cu Federația Rusă”, precum  ADNOW, GEOZO, ADSKEEPER, MGID.

Paginile din graficul oferit de ANCOM funcționază chiar și acum, după alegerile prezidențiale. Au sute de mii de aprecieri, conținut spam, iar unele postări sunt generate de AI. Aceeași situație este și în cazul site-urilor de știri din graficul ANCOM care încă sunt active și publică zilnic conținut, distribuit ulterior pe rețelele de socializare.

Mecanismul din spatele postărilor de pe rețelele de socializare

Una dintre paginile de Facebook a fost creată în 9 iunie 2016, iar numele acesteia a fost modificat de șase ori. Acum, se numește „Timpul rezolvă tot”, dar, până la data de 7 mai 2022, când a preluat acest nume, pagina era denumită „Viorel Iliescu” sau „Viorel Iliescuu”. La secțiunea „Despre” se regăsește adresa de e-mail a lui Viorel Iliescu din Prahova, fondator și singurul asociat al firmei Cloudx Digital Agency.

Nici până acum, autoritățile nu au luat legătura cu el, după cum a transmis acesta. Iliescu a explicat faptul că are două site-uri și administrează patru pagini de Facebook.

„Noi preluăm de la alții. Articolele sunt rescrise pe site, dar menținem postarea de pe Facebook pentru trafic, pentru impact. Sunt articole preluate de exemplu de la WowBiz sau Kanal D. Le preluăm de acolo, rescriem articolele sau adăugăm informația, ce avem de nevoie, și publicăm cam cu aceeași imagine și text”, a adăugat el.

Mecanismul din spatele postărilor de pe rețelele de socializare este următorul: paginile primesc bani de la Meta, iar postările promovează site-uri unde sunt afișate reclame, care aduc venituri.

În plus, există un site promovat de multe pagini de Facebook care folosesc un instrument care permite postarea automată de conținut pe mai multe pagini sau grupuri de Facebook simultan.

ANCOM a refuzat încă o dată să ofere jurnaliștilor context.ro lista completă a paginilor de pe rețelele de socializare și site-uri analizate pe motiv că demersurile care au stat la baza identificării lor „implică şi acţiuni de natură judiciară”.

Nimeni nu știe în ce constau acțiunile de natură judiciară, având în vedere că este vorba despre o limitare a accesului către informații publice (nu implică date personale), sintetizate (fiind deja analizate de ANCOM și MAI) și care sunt de interes public.