Autostrada Făgăraș–Brașov va avea 50 de kilometri lungime și va costa zece miliarde de lei, conform raportului privind impactul asupra mediului din luna septembrie.

ZECE MILIARDE DE LEI PENTRU 50 KM DE AUTOSTRADĂ

Autostrada Brașov–Făgăraș, parte din Autostrada Transilvania (A3), va avea aproape 50 de kilometri. Aceasta va începe printr-un nod rutier lângă Codlea și se va termina între Făgăraș și Mândra, unde se va conecta cu A13 (Sibiu–Bacău).

De menționat că, pe acest sector, traseele celor două șosele se suprapun.

Între Brașov și Făgăraș vor fi 46 de poduri, viaducte și pasaje, precum și un ecoduct pentru protejarea faunei, se arată în raport, citat de economica.net.
Valoarea proiectului Autostrăzii Brașov–Făgăraș este de aproximativ 10,22 miliarde de lei fără TVA, din care valoarea lucrărilor de mediu este de aproximativ 192,37 milioane de lei fără TVA, se arată în documentul citat.

EXECUȚIA PROIECTULUI – 36 DE LUNI

Conform raportului, care are peste 500 de pagini, durata execuției celor 50 de kilometri este de 36 de luni.
Durata mare a lucrărilor se datorează nevoii de construcție a unor structuri complexe pe un teren dificil.

De exemplu, în secțiunile de traseu aflate la est, respectiv vest de zona de traversare a versantului nordic al Dealului Setului, se intersectează pe distanțe scurte căi de comunicații și cursuri de apă sau văi cu caracter torențial.

De asemenea, în zona dintre km 29+900 – 33+400, relieful este foarte accidentat, existând cariera de piatră Perșani. În vederea evitării demolărilor de locuințe, este propusă ca alternativă ocolirea pe la nordul carierei.

CONSTRUCȚIA AUTOSTRĂZII AR ASIGURA PESTE 1.000 DE LOCURI DE MUNCĂ

Pentru Autostrada Brașov–Făgăraș au fost propuse următoarele dotări:
– Spații de servicii tip S3;
– Parcări de scurtă durată (PSD);
– Centru de întreținere și coordonare (CIC).

„Estimările indică un necesar de aproximativ 1.000 de angajați, care vor fi cazați în incinta organizărilor de șantier sau în unitățile de cazare disponibile în zonă”, potrivit documentului citat.

PESTE 27 DE HECTARE DE PĂDURE DEFRIȘATE

Proiectul prevede defrișarea a 27,6 hectare de pădure, dintre care 15,7 hectare se află în situri Natura 2000.
Astfel, sunt recomandate implementarea unor măsuri pentru reîmpădurire și compensări ecologice.

Un tunel cut&cover cu rol de ecoduct, lung de 300 m, va permite animalelor să traverseze autostrada în siguranță, în zona Perșani, unde se află mamifere mari precum ursul, lupul sau cerbul, dar și specii mici, reptile și nevertebrate.

Pentru scurgerea apelor vor fi construite 67 de podețe, inclusiv pe bretelele nodurilor rutiere și drumurile de întreținere.
Autorii raportului subliniază că proiectul nu implică demolarea de locuințe sau alte construcții.

PE UNDE VA TRECE ȘOSEAUA DE MARE VITEZĂ

Sectorul din Autostrada București–Borș, cuprins între Brașov și Făgăraș, va traversa extravilanul și intravilanul următoarelor UAT-uri: Codlea, Dumbrăvița, Șinca, Șercaia și Mândra.

BRAȘOVUL VA FI CONECTAT CU VESTUL EUROPEI

Acest sector de autostradă, conectat cu sectorul Sibiu–Făgăraș și cu A1 București–Nădlac, va asigura conectarea municipiului și județului nostru cu vestul Europei doar prin drumuri de mare viteză.
Contractul pentru studiul de fezabilitate și proiectul tehnic necesar construirii Autostrăzii Brașov–Făgăraș a fost semnat în vara anului 2021 cu asocierea Search Corporation – Protelco – Like Consulting – Mega Muhendislik Musavirlik.  Costul contractului este  de 18,17 milioane de lei.

Proiectul de realizare a sectorului de autostradă Brașov–Făgăraș are ca scop principal dezvoltarea unei infrastructuri rutiere moderne și durabile, în conformitate cu angajamentele asumate de România în cadrul Master Planului General de Transport (MPGT), aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 666/2016.

Proiectul este inclus în Programul Investițional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport pentru perioada 2021–2030, evidențiind necesitatea, oportunitatea și viabilitatea acestuia în contextul actual al cererii de transport și al priorităților strategice de dezvoltare regională și națională.

SE LUCREAZĂ LA TOATE SECTOARELE DE DRUM DE PE AUTOSTRADA SIBIU–FĂGĂRAȘ

Autostrada Sibiu–Făgăraș este prima secțiune a A13, autostrada care va lega Sibiul de Bacău.
Secțiunea de autostradă cuprinde patru loturi și ar trebui să fie finalizată în 2027. Autostrada A13 Sibiu–Făgăraș are o lungime de 68 de kilometri.

Autostrada este compusă din patru tronsoane:
• Tronsonul 1: Boița (Autostrada Sibiu–Pitești) – Avrig – Mârșa (DJ105G) (14,25 km);
• Tronsonul 2: Avrig – Mârșa (DJ105G) – Arpașu de Jos (DN1) (19,92 km);
• Tronsonul 3: Arpașu de Jos (DN1) – Sâmbăta de Sus (DJ105B) (17,61 km);
• Tronsonul 4: Sâmbăta de Sus (DJ105B) – Municipiul Făgăraș (16,26 km) și drum de legătură cu DN1 (5,6 km).

Pentru toate aceste loturi, CNAIR a emis autorizația de construcție.

În prezent singurul sector de autostradă din județul nostru este cel cuprins între Cristian și Râșnov. Acest sector face parte tot din Autostrada Transilvania(A3).